Læringsstøttende aktiviteter (LSA)

AKS-kartleser-gul

Hva er læringsstøttende aktiviteter på AKS?

- En aktivitet som støtter opp under skolens arbeid med ferdigheter og fag.
- En aktivitet som er planlagt og som har tydelige læringsmål.
- En aktivitet som har et læringsfokus i planleggingen og gjennomføringen.

AKS følger opp og viderefører satsningsområder og temaer som det arbeides med i skolen. Disse er også innarbeidet i Aktivitetsskolens lokale planer. Baseleder i hver enhet gis plass i samarbeidsforumer for undervisning, hvor også AKS-medarbeidere i tillegg får mulighet til å planlegge de læringsstøttende aktivitetene.

De læringsstøttende aktivitetene og kursene skal være lysbetonte og preget av lek, de skal være godt planlagt, baseres på grunnleggende ferdigheter og ha tydelig formulerte læringsmål.

For at læringsstøttende aktiviteter skal fungere best mulig vil elevene være delaktige i utformingen av tilbudet, og om en elev ikke opplever progresjon skal skolen tilrettelegge innholdet etter elevens ønsker og behov. Dette også for å sørge for at eleven får delta på de attraktive aktivitetene. For å sikre at elevene kan benytte seg av et bredt tilbud samarbeider skolen også med andre skoler i tillegg til frivillighet og- sportsorganisasjoner i lokalmiljøet, og om det blir vedtatt å benytte seg av disse tilbudene vil dette bli tilrettelagt utefra målområdene i rammeplanen.