Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning (MAM)

Hva er MAM?

MAM er et kompetansehevingsprogram for lærere som skal bidra til dybdelæring og bedre matematikkundervisning basert på nyeste forskning innen matematikkdidaktikk. Bjørndal skole har deltatt på MAM - programmet og vi har som mål å undervise etter MAM-prinsippene:

·         Matematikk som gir mening.

·         Deltakelse og likeverdig tilgang.

·         Tydelige læringsmål.

·         Kunnskap om elevene som lærende.

Matematiske samtaler

For oss er det viktig å legge til rette for produktive matematiske samtaler i klasserommet gjennom spennende og engasjerende oppgaver og aktiviteter der alle deltar. Lærerne bruker gode verktøy (samtaletrekk) for å styre den matematiske samtalen der vi bygger videre på elevenes egen tenkning og resonnement.

Systematikk

Vi jobber systematisk for at elevene skal utvikle et godt begrepsapparat, solid tallforståelse og gode strategier i matematikkfaget. Strategier, forståelse og fremgangsmåter er viktigere enn selve løsningen og vi jobber aktivt med problemløsning og utforskning.

Læreverk

På Bjørndal skole bruker vi bl.a. læreverket «Matematikk» fra Cappelen Damm som er laget etter Fagfornyelsen (ny læreplan). Til læreboka følger rike digitale ressurser. I tillegg bruker vi aktivt «matteLIST» som er matematiske oppgaver som er enkle å komme i gang med, samtidig som de kan gi elevene store og gode utfordringer.

Motivasjon i matematikk

Motivasjon i matematikk er helt sentralt, og vi forsøker å hele tiden å tilegne oss kunnskap om hva som treffer våre elever best for å lage en variert og best mulig matematikkundervisning.

Matematikktips til foreldre: