Lese- og språkopplæring

Bibliotek

Bjørndal skole har lesing som et viktig utviklings- og fokusområde. Vi har utviklet en leseplan fra 1.-7.trinn med progresjon og en rød tråd fra trinn til trinn. Planen skal sikre lesing i alle fag for elevene gjennom erfaringsdeling og læring blant oss voksne. Skolen bruker også Språkbroen til planlegging av god språkundervisning med fokus på begrepslæring.

• Alle lærere er leselærere
  • Lesning er en integrert del av fagene
  • Undervisningen kjennetegnes av variert og målrettet arbeid med lesing
  • Alle lærere bidrar til elevenes dokumenterte leseprogresjon

Strategier

Elevene skal lære å bruke strategier og teknikker for å utvikle leseforståelse. Elevene skal lære ord og begreper – både i dybde og bredde – og utvikle det muntlige språket og bli språkbevisste. Elevene skal utforske skriftspråket og utvikle skriftlig kompetanse.

Grunnleggende ferdighet

Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter, og ferdigheten er helt avgjørende for læring i skolen. På Bjørndal skole skal det leses i alle fag, og alle lærere på skolen er leselærere. Vi skal sikre en god progresjon for den enkelte elev gjennom målrettet, systematisk og enhetlig praksis i leseopplæringen. Skolens plan for leseopplæring og elevenes leseprogresjon tydeliggjør våre ambisjoner og gir retning for innsatsen. Planen bygger på og utdyper våre prinsipper for god og "forståelig" undervisning hvor tenking, refleksjon og språk henger nøye sammen.

Lesekompetansen er grunnleggende for å lære og for å fungere i samfunnet.  Et individ må:

• kunne ta til seg et skrevet budskap for å kunne lære
  • kunne formidle et skrevet budskap, som forstås av andre

Særskilt norskopplæring (SNO)

På Bjørndal skole har vi representert et mangfold av ulike morsmål og mange som har rett til særskilt norskopplæring. Vi følger slagordet «SNO overalt, alltid», som betyr:
- tydelig tale
- god visuell støtte
- språklige stillas til oppgaver
- rom for å bruke morsmålet som ressurs til læring
Vi jobber med begreper og ordinnlæring i klassen, på stasjoner og i grupper. Alle har utbytte av økt språklig bevissthet, samtidig som elever med kort botid i Norge har behov for ekstra trening for å kunne ha utbytte av undervisningen.
Vi bruker språkmapper for å dokumentere og følge elevenes språklige utvikling.

Lesing i alle fag

lesing.jpg